Co robić w Chengdu? Pandy i Wielki Budda z Leshan

Chengdu to ponad 10 milionowa metropolia Chin, położona w prowincji Syczuan. Chengdu służyło nam za bazę wypadową do zobaczenia Instytutu Pandy Wielkiej oraz oddalonego o 150 km Wielkiego Buddy w Leshan. Jest to również główny ośrodek kuchni syczuańskiej, która uważana jest za jedną z najlepszych kuchni Chin. Nie spodziewałam się dużo po samym mieście, bo przed wyjazdem naczytałam się sporo wpisów, że Chengdu nie ma zbyt dużo do zaoferowania. Zaskoczyłam się jednak pozytywnie, bo to całkiem przyjemne, nowoczesne miasto, które na swój sposób mnie urzekło. Faktem jest to, że nie ma tam ważnych punktów historycznych i kulturowych, które mogłoby się zwiedzić. Warto jednak poświęcić jeden dzień na spacer po centrum i samemu wyrobić sobie opinię.

INSTYTUT HODOWLI PANDY WIELKIEJ

Giant Panda Research Centre było głównym punktem naszego wypadu do Chengdu.  Jest to bowiem jedyne miejsce na ziemi, gdzie pandy wielkie występują naturalnie. Instytut Hodowli Pandy Wielkiej jest naprawdę przedsięwzięciem godnym uznania. Został założony w 1987 i głównym jego celem jest zwiększenie populacji – panda jest wciąż gatunkiem zagrożonym wyginięciem. Dzięki pracy, która każdego dnia jest wykonywana w Chengdu – pandy będą mogły dłużej żyć wśród nas.

Obiekt instytutu jest ogromny, że na jego terenie jeżdżą meleksy. My natomiast eksplorujemy instytut spacerem. Warto wziąć ze sobą mapkę obiektu, która na pewno ułatwi orientacje.

Mieliśmy szczęście zobaczyć także dopiero co urodzone małe pandy. W Instytucie znajdują się również pandy czerwone. W języku chińskim jest nazywana “ognistym lisem”, co jest trafną nazwą, bo to urocze zwierzątko bardziej przypomina lisa niż pandę.

Dojazd do Instytutu nie jest zbyt trudny. Z centrum Chengdu wybieramy linię nr 3 i wysiadamy na przystanku Panda Avenue/Xiongmao Avenue (nazwy stosowane zamiennie). Następnie wsiadamy w autobus lini 198 lub 198A i wysiadamy na 7 przystanku. Przystanek jednak nie zatrzymuje się na wszystkich przystankach więc łatwo się pogubić – dlatego najlepiej pokazać zdjęcie pandy kierowcy, a on Wam zasygnalizuje kiedy wysiąść.

Pamiętajcie, że rekomendowanym czasem na zwiedzanie jest ranek, kiedy jest pora karmienia. Wtedy pandy są najbardziej ruchliwe, niestety im później tym są bardziej leniwe.  My byliśmy chwilę przed otwarciem i taką porę zalecamy. Po godzinie 10.00 jest już nikła szansa na zobaczenie pand, a nawet jeśli – to śpiącą.

NAJWIĘKSZY BUDYNEK ŚWIATA

New Century Global – to było dopiero zaskoczenie! Jeszcze nigdy nie byłam w tak ogromnym centrum handlowym. Nie chodzi zupełnie o szał zakupów, ale sama architektura budynku jest bardzo ciekawa. Na mnie zrobił bardzo pozytywne wrażenie. Powierzchnia użytkowa to aż 1,76 mln m2! W środku oprócz sklepów i restauracji znajdują się biura, hotele, uczelnie i aquapark. Do New Century Global łatwo dojedziecie metrem, a potem dojdziecie krótkim spacerem.

WIELKI BUDDA W LESHAN

Wielki Budda z Leshan to jeden z największych posągów Buddy na świecie. Mierzy bowiem 71 metrów długości. Posąg pochodzi z VIII wieku i jest wpisany na listę UNESCO. Wykuty w skale Budda miał uspokoić niebezpieczne wody u zbiegu rzek Mini Dadu. W trakcie 90 letniej budowy posągu, odłamki skalne zasypały zapadlisko i dzięki temu nurt rzeki stał się spokojniejszy.

Niestety stan Wielkiego Buddy pogarsza się z roku na rok w wyniku zanieczyszczeń środowiska oraz porastające posąg mchy oraz paprocie. Na szczęście rząd podejmuje starania w celu ochrony obiektu.

Sam posąg robi duże wrażenie. Natomiast wspomnienia z wycieczki są trochę gorsze. Sam transport trwał 2 godziny w jedną stronę – jasne, wiedzieliśmy, ile trwa podróż. Natomiast staliśmy ponad 3 godziny w praktycznie nieruszającej się kolejce, żeby go zobaczyć od dołu. To trochę przyćmiło nasz entuzjazm. Dlatego z perspektywy czasu, uważam, że inaczej zagospodarowałabym ten dzień, na przykład na wyjazd w góry Emei. Nam już nie starczyło czasu, żeby się tam wybrać. Dlatego wydaje mi się, że połączenie wyjazdu do Emei z Wielkim Buddą ma większy sens.

Do Wielkiego Buddy można dojechać zarówno pociągiem jak i autobusem. My wybraliśmy tę drugą opcję, bo stację autobusową mieliśmy zaraz koło hotelu. Autobus do Leshan jedzie około 1,5 – 2 h i kosztował nas 45 CNY w jedną stronę. Kupiliśmy bilet od ręki, bo autobusy kursują co jakieś 20 minut. Z centrum Leshan należy wziąć autobus nr 13, który jedzie około 30 min pod kasy biletowe (1 CNY).

PODSUMOWANIE KOSZTÓW

Koszt dojazdu do Instytutu Pand – Metro 8 CNY  i autobus 4 CNY

Koszt biletu do Instytutu Pand – 58 CNY

Koszt dojazdu do Wielkiego Buddy – autobus 90 CNY + autobus 2 CNY

Koszt biletu Wielki Budda – 90 CNY

*Ceny w przeliczeniu na jedną osobę, w przypadku transportu cena podana w dwie strony.